Camne Nak Buat Nih???....Runsing:(

Adoyai!!!!....cepat je rase mase berlalu...sedar tak sedar dah 3 bulan aku cuti bersalin. Next week nak masuk keje dah...Adoi!!...kemalasan yg amat sangat nih...confirm masuk keje nanti blur2 je...otak dah berkarat dah ni...nak kene polish balik...dulu time tgh berpantang, rase cam lame jer nak ke 3 bulan...lambat je rase nak abih pantang...tak sabar nak g jenjalan, makan best2 n mcm2 lagi la...elok pas abih pantang, cepat plak mase berlalu...tak puas rasenye dok rumah relax2 sambil jaga farhan...

Sekarang ni aku tgh runsing coz Farhan tak mau minum susu dalam botol...huhu...nanti camne nak anta kt pengasuh...aku dah start training dia pakai botol last two weeks...tp dia still refuse....adoi...camne nak wat ni...mmgla rumah pengasuh tuh dekat ngan opis aku n aku leh kuar time rehat utk susukan farhan...tapi sampai bile....buatnye aku ade meeting, kene g kursus ke...ape2 je la...camne? mau kelaparan si Farhan tuh...nanti sian kat pengasuh tuh...confirm haru biru dia nak menghandle farhan...huhu

Kengkadang rase menyesal gak tak training dia minum susu pakai botol awal2...tapi mase dia baru lahir dia pandai minum pakai botol...Time tuh plak susu aku tak kuar lagi...so terpaksa la beli susu formula coz kesian dia lapar walaupon hajat di hati nak fully BF...huhu...aku bersalin hari isnin, hari jumaat baru kuar susu...Tu pon pas kene urut...Bile dah ade susu aku pon terus la bagi susu badan. kebetulan plak Farhan kene jaundis...tp tak la tinggi sgt...disebabkan tak mau kene tahan wad, aku gigih BF dia nak kasi jaundis tu turun.

Bile Farhan dan bebas dari jaundis aku pon teruskan BF sampai lupe nak training dia minum pakai botol...memang aku ade perah susu...tp kengkononnye nak wat stok utk kuar jalan n anta kt pengasuh...dan aku tak terpikir langsung ttg nak menyusu dia pakai botol n igtkan takde masalah...sekarang ni dah nak masuk 3 bulan dia dah sedap melekap agaknye...tu yg bile bg susu pakai botol dia tak mau...meraung-raung cam kene dera....bulat2 mata dia pandang aku seolah-olah cakap..."ibu...jgnla bagi saya minum pakai botol...tak mau...tak sedap"... hehe..pandai je aku ek...Hari2 aku training...dan ber oz2 la gak susu perahan di buang ke sinki gara-gara dia tak mau minum...Tu jangan ckp plak bape byk botol susu n puting yg aku beli nak cuba mane yang serasi kat dia...mane la tau kot puting tu tak best ker...besar sgt ker...

Tadi pon try gak bagi susu pakai botol...meraung2 jgn cakapla...siap macam nak tercekik pon ade...tak sampai ati tgk, aku pon trus bagi BF...terus senyap...pastu leh tersengih kat aku...best la tu...adoi...camne nak wat ek...aku ade terbace satu blog cikgu ni...anak dia sebaya farhan...cume beza sebulan je...means anak dia dah 4 bulan...dia pon still bermasalah cam aku...anak dia tak mau minum susu pakai botol smpila sekarang... dia kate anak dia sanggup berlapar demi nak tunggu susu ibu dia...dia cikgu sekolah petang...Masuk keje dalam kul 2 n balik kul 6 ptg...so sebelum masuk keje dia susukan baby dia puas2...n dia kate dia bernasib baik coz pengasuh baby tuh adalah sgt penyabar n sanggup menunggu smpi sejam nak bagi baby tu menyusu...Kalau aku camne...aku anta kul 8 pagi...abih keje sampi 5 ptg...takkan farhan nak tahan lapa tak minum susu selame tuh...sanggup ke pengasuh tu bersabar ngan kerenah farhan yg setiap kali bagi botol meraung2 cam kene dera....hish...runsing....

Baru-baru nih aku bwla Farhan jumpe pengasuh dia...kekiranye sesi perkenalan la...aku pon bgtau la pasal farhan yg tak mau menyusu pakai botol...pengasuh tuk kate...takpela...besela tu baby...dia kate kebanyakan baby mmg camtu...nak2 klu ibu dia sendiri yg bagi botol tuh...lagi la dia tak mau...Dia kate takpela...dia try dulu camne...tp kalau farhan tak mau jugak....dia tak mampu nak wat ape la...aku faham la maksudnye tuh...dia pon sure tak mau amik risiko...

Aku kt rumah ni pon naik runsing...sampi aku terpikir nak amik cuti tanpa gaji kalau farhan still refuse utk terima botol...huhu...Tp bak kate husband aku, tgk la dulu camne nanti kite anta Farhan kt pengasuh...mane tau kalau org lain bagi susu, Farhan nak plak...hopefullyla...Sampi skrg aku still gak try bagi....berusaha dulu n pastu aku tawakkal je...berserah pada Tuhan...huhu....sedey...

4 comments:

.:. SyazMaa .:. said...

sedeh kan kak... huhuhu. ma dulu camtu gk, dkt2 nk msk opis baru usaha sungguh2 bg botol... bila dia dh ngam minum botol, bkn main seronok la... xpe, try dulu. mana tau, lama2 sikit makin serasi... sian farhan.... ♥

·٠•●♥ NOR ♥●•٠· said...

akak bg farhan botol susu ape?... dulu afif pun xnak botol... mula2 bagi dia botol avent... dia xnak hisap sgt.. gigit2 jer... pas2 try tukar botol MAM... alhamdulillah.. dia dah makin suke hisap botol... coz puting botol MAM dia lembut skit & pipih.. x jauh beza ngan kita nyer nip.. sampai skarang mmg x tukar botol lain... budak BF mmg tu la dugaannyer.. sabar ye kak .. =)

Mayiskandar said...

Maa: tu la....xtau nk wat camne...td ms g cucuk farhan, sajela tnye nurse tu psl farhan xmo minum susu pki botol. Pastu nurse tu ckp mostly baby bf mmg camtu...baby dia pn smpi skrg tak mau pki botol. Dia bg minum pki cup kecik. Pastu nurse tu duh akak try bg minum pki cup atau syringe....

Mayiskandar said...

Nor: memula dulu akak beli avent...time br lahir dulu nk la hisap...la ni...x mau dh...pastu baru2 ni akak try MAM...pon dia tak mau...pastu beli pegion...tak nk gak...x tau dh nk try puting ape lg....hr2 try bg gune botol....hr2 gak la dia meraung...