Farish is under toilet training...


Farish sekarang sdg dlm proses toilet training. La nih dah tak mau pakai pampers. Dah besar katanye. Umur baru 3 thn 2 bln dah perasan besar…hehe. Kengkadang tuh penat aku berkejar ngan dia semata-mata nak pakaikan farish pampers. Bukannye tak nak ajar dia tak yah pakai pampers tp aku tak larat nnt dia buang air kecik ikut suke dia jer.
Dulu everytime balik dari taska husband aku akan bukakan pampers Farish. Dia kate sajer je nak ajar Farish x yah pakai pampers. Pastu bw main kat padang. Elok jer abis main smpi kat rumah, menjelijih dia kencing atas lantai rumah. Dah byk kali aku pesan “Farish klu nak kencing bgtau ayah ngan ibu ek”. Kenmain laju dia angguk. End up merata2 dia kencing.
Skrg nih dah ada improvement sket. Kalau nak buang air kecik dah pandai ckp dah. Semalam husband aku cuti. Dia kate seharian Farish tak pakai pampers. Kat taska pon Cikgu dia kate, kengkadang tak mau pakai pampers. Tp klu tido malam aku still lagi pakaikan Farish pampers.
Kalau kt rumah laju jer lari kat ibu ngan ayah dia klu nak kencing. Pastu terkengkang-kengkang cangkung atas toilet bowl. Klu toilet cangkung senang sket tp klu toilet duduk agak payah. Daripada terhegeh2 nak kencing atas toilet duduk baik aku suh buang air kecik kat simen toilet jer. Kang tak pasal2 terjerlus punggung comey tu dlm mangkuk jamban. Tak ke haru…huhu
Tapi tang buang air besar tu Farish agak fail sket. Ada satu hari tue aku tgh masak kat dapur. Tetiba laju jer Farish lari sambil terjerit-jerit kat aku. Aku igtkan kene sampuk ker aper…”Ibu, ibu…Paish nak pakai pampers…cepat la ibu”. Aku pon tnye knp…”Paish nak beyak ibu…cepatla pakai pamper”. Haha..nak terbuang air besar rupenyer. Agaknyer tak reti nak bajet tahan taik lagi kot…kes x terer kemut la nih…hehe
Pasni agak-agak bleh la kurangkan sket bajet beli pampers. Pampers baby mahal ooo…




5 comments:

Ajulaa said...

pampers memang mahal la ni kak Mai. =p

Apis blaja tak pakai pampers n g toilet sendiri umo 2 tahun lebih.

Alhamdullillah, tak penah lak dia terkencing malam / dalam suar atau bersepah.. sebab mak dier ni memang jerit 1 umah =p hahah

Good Luck eh

nor said...

salam kak mai..

nor pun tengah ajar mia gak ni... mia tu ikut mood gak... kadang2 je cakap.. hmm... memang take time gak... :)

Mayiskandar said...

Azura : Tu la...pampers mahal...akak klu blh nak beli time ade sale je.
wah...awal gak apiz dah x pakai pampers..syok kan jimat duit beli pampers:)
Tu la akak tgh berusaha ajar ni. Tp kadang2 ilang sabar gaks..huhu

Nor : Salam Nor...samela cam Farish gak. kengkadang risau takut dia nak kencing tp tak mau ckp..klu time cuti leh la pantau sket. Anyway sesamela kite berusaha yek:)

Ajulaa said...

heheh. takpe.. usaha tangga kejaayn.. Tader fes start, tak kemana nyer budak tu. Nak start memang mcm2 . Ada budak senang diajar, ada budak leceh sket. Ada plak yang mintak tanak pakai. Ada plak nak pakai jek sebab senang kan.. :P

Pampers la ni mahai gilo. Dulu, kalo perlu pakai pun.. time keluar jenjalan.. :)

Mayiskandar said...

Azura : tu la..Farih ni tgk mood dia gaks...tp takpe...slowly la kan...