Bile Kahwin...Semua Bende Kene Kongsi...

Teringat citer member kakak aku tentang rumahtangga dia. Dia kate sejak dah kawen, asyik dia je yg kene tanggung sume…makan minum, bil2 rumah sume dia yg kene settlekan…Laki dia wat dek je…cian gak dengar

Pada aku perkahwinan ni ibarat perjudian…Bak kate ayah aku selangkah kaki dah masuk ke alam perkahwinan nih, kite dah x boleh patah balik dah…Untung sabut naik, untung batu tenggelam…Dapat laki baik, kaya n memahami untungla…dapat laki yg sedang2 ajer gaji pon lebih kurang kite, x la kaya sgt pon…xpela…asalkan rumahtangga bahagia sudah…gaduh2 manja tuh biasela kan…kadang2 bile difikirkan rezeki kita nih bukannya dtg dlm bentuk duit je…kekadang dlm bentuk lain mcm senang dpt keje, family bahagia, dikurniakan anak n macam2 lagi la…cume kite je kadang2 x perasan.

Kalau masuk bab2 duit nih mmg susah nak citer…yelakan…kalu nak di sound takut kecik ati plak, laki n bini masing2…so terpaksa la makan hati berulam jantung…pada aku bile dah kawen nih everything kene share…kadang2 part2 yg ‘kecik’ tuh pon terpaksa di kongsi gara2 basuh tapi x kering :)…Sharing is Caringla katakan. Gaji pon kene share..Iyalah..nak bayar duit sewa rumah la…duit kete, makan, minum, kalau dah ade anak nak bayar taska anak, susu, macam-macamlah…Macam tu lah lumrah berumahtangga…banyak yang perlu dikorbankan termasukla perasaan.

Frankly speaking, semenjak aku berkecimpung dlm dunia kawen2 nih n dah ade anak, bile dapat gaji dah x pikir dah nak beli handbag ke, baju baru ke, kasut ke…sume pikir untuk keperluan anak n rumah…nak pulak dah beli rumah sendiri, perbelanjaan tu lagi la bertambah…duit gaji husband aku abis licin bayar rumah, kete, loan bank rakyat (gara2 nak kawen dulu la, xde duit terpaksa wat loan), kad kredit, minyak kete n ntah ape lagi tah…So duit gaji aku la diguna untuk bayar bil air+api+taska anak+susu anak+simpanan sket n ape2 je lah belanja rumah…kalau ade lebih barulah dapat berfoya2 sket.

Memula tu memang la rase cam susahnye nak berkongsi nih…iyalah dulu sebelum kawen dah biase pegang duit sendiri takde tanggungan aper…tiap kali gaji aku serupa org kaya baru…soping baju bleh dikatakan hampir setiap minggu…Maklumlah, opis aku dulu dekat ngan Shopping kompleks…everytime nak g dating ngan husband aku, time tu gak la cari baju baru…penampilan kene jaga beb!...mesti kene sentiasa cun n vogue…hehe

Sekarang jangan harapla…kasut pon dah lame tak beli…seingat aku la…last aku beli kasut adalah 2 tahun yg lepas...beli kat Alamanda ngan Linda (opismate) time sale… pastu masuk opis dekat kul 4…seb baik bos tak marah…hehe…baju aku 2 pasang (hantar raye tahun lepas) ada kt tailor lagi smpi sekarang...x amik2 lagi…confirm raya tahun nih baru aku bleh pakai…huhu…Tapi kalu dah tingin sangat, sekali sekala tuh aku belasah gak soping x hengat dunia… macam ari tuh aku tingin sgt nak beli handbag (online) tapi duit tak bape nak ade…keje aku kt opis pepagi mesti ngadap internet tgk handbag sampai tertekan coz tak dpt beli…last2 husband aku kate beli lah…xpe dia bayar…dia tgk aku dh tak serupa org dah…siang malam ayik citer handbag jer..sampai tido pon aku mimpi handbag…mental kan…huhu

Tapi takpe…bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian…Biar la susah2 bersama nanti ble dah senang, mesti terasa sgt sweet sbb kita berjaya menempuh dugaan yang Tuhan berikan bersama2…yang penting kene byk sabar…”Pahit Akan Manis Akhirnya”.













12 comments:

Bittersweet Life said...

x pe kak mai..kita amalkan ilmu tak mengapa tu..rasa nak shopping kita shopping jek....insyaAllah..ade rezeki dtg dgn cara lain....rezeki tak dtg dalam bntuk duit je..mcm2 bntuk...oleh itu sila gi shopping kasut plak...huhuhu

O said...

sangat sangat sangat agree =p
bab 'angau' bila terjah blOg sOping Online ni laaaagila lapanblas kali kuasa dua agree!!
=p

Mayiskandar said...

lynda : okeh...nnt teman akak g soping kasut...pastu kul 5 baru kita balik opis...hehe

Mayiskandar said...
This comment has been removed by the author.
Mayiskandar said...

bonda : tu la...hari2 sebelum wat keje...confirm layan soping online dulu...bak kate org cari mood nak wat keje...pastu stress x tentu pasal coz x dpt beli..huhu

Mayiskandar said...

bonda : tu la...hari2 sebelum wat keje...confirm layan soping online dulu...bak kate org cari mood nak wat keje...pastu stress x tentu pasal coz x dpt beli..huhu

babyblue said...

suka post ni. huhuhu.. takpe, insya'allah ada rezeki tu nanti

Mayiskandar said...

babyblue : ni sbnrye luahan hati diri sendiri...huhu

Bittersweet Life said...

okeh..nanti kita gi sopping kat alamanda..makesure line clear kalau nak balik kul 5..huhuhu

Mayiskandar said...

xpe...akak akan bagi cuti hari tu pada sume org...pastu kita enjoy!!!

mRsauRa said...

en3 yg penuh dgn kebenaran...100%
pahit manis ditelan bak ubat yg pahit moga menjadi penawar di kemudian hari...insyaAllah *ingatan buat diri sendiri jugak neh*

Mayiskandar said...

kikin : betul tuh kak...sokongs 100%...