Entry Insaf...


Semalam aku pergi menziarah  salah sorng ex opismate aku Aslita…Husband dia baru meninggal dunia coz demam denggi berdarah. Sehari sebelum tuh member opis dia bgtau husband dia dah 50-50 coz jangkitan dia dah merebak smpi ke paru-paru. Sebelah paru2 dia dah x function. Kami igtkan dah stabil…esoknya dpt sms husband dia dah meninggal subuhnya.
Aku n Lynda pegi lewat sket coz ade keje…kitorg terus g kubur coz diorg dah tanam awal pagi. Sampai sane org dah start balik tapi ada bbr org tmpt keje aku still x balik lagi…sebak n sayu tgk Ita and anak dia kat tepi kubur arwah. Aku dah x leh tahan air mata esp ble tgk anak perempuan dia usap2 tanah kubur…cian anak dia…kecik lagi..baru umur 2 tahun…sgt sedey…Tapi aku tgk Ita sgt kuat…tenang jek…Kitorg yg dtg nih yg beria2 nangis…tp aku amat sure, dlm hati dia hnye tuhan saje yg tahu.
Ble tgk keadaan mcm tuh baru aku tersedar (dah lame sedar sbnrnye tp saje buat dok awu) yg sbnrnye sume bende dlm dunia nih adalah pinjaman semata-mata…Harta-bende, pangkat, org tersayang bofren+gefren sume adalah pinjaman dari Yang Maha Berkuasa.
Aku sendiri x bleh bayangkan klu satu hari nnt aku akan kehilangan org yg tersayang walaupon hakikatnya MATI ITU ADALAH PASTI…Selama aku berkahwin dgn husband aku, segala-galanya aku bergantung kt husband…smpikan aku nak drive kete sendiri  balik Bangi rumah family aku pon dia cam cuak2 jer nak bagi…Jln nak g Putrajaya pon aku konfem x konfem jer…gi Kl lagi la…dia x confident klu aku drive sorg…dia kate aku bw kete ikut dan jer…mmg pon…aku sgt cuai ble bw kete n aku x confiden klu drive sorg2..Yg selalu jadi mangsa  co pilot aku adalah Lynda n husband aku…aku rase Lynda tuh sure mcm2 doa dia bace ble naik kete ngan aku…seriau…
Urusan bil2, kete, rumah sume husband aku uruskan…aku nih kira tau cucuk duit dlm bank jer….aku pernah pikir yg bukan2 klu la husand aku xde nnt, mcm manela ku nak teruskan hidup..Rase cam patah tulang belakang aku…ish…ish…moga2 jodoh kami berpanjangan…AMIN….Time tuh la baru terfikir yg selama nih byk dosa kt husband aku..tuh x termasuk melawan ckp dia…tinggi suara x payah citer la…sepatah dia ckp…berpatah2 aku melawan…kuat mengamuk plak tuh…keje nye nak marah jer… camner la nak jadi isteri solehah
Nasib baik la suami zaman skrg nih sgt sporting dan memahami…dari pemerhatian aku, husband dulu dan skrg gt berbeza…klu dulu suami terkenal dgn ketegasan dan  kegarangan… tu klu tgh marah, konfem rase nak tercirit jer…Tp suami skrg sgt diplomasi…sgt memahami… Bak kate org, syurga di bawah telapak kaki ibu..tp klu bg perempuan yg dh berkahwin syurga dibawah telapak kaki suami…oleh itu sentiasalah berusaha menjadi isteri yg baik dan disenangi suami..tp klu perangai laki tuh cam syaitonnirrajim… camno…jawab sket…

9 comments:

Bittersweet Life said...

time jd co pilot, doa qunut pon bace gak kak mai..mulai hari ni jgn derhaka kat abg somi...gi mintak maap cepat kat abang sayang tu...kak mai byk melawan....huhuhuhuhu...

ain.ya.nun. said...

takziah tok kak ita.

al-fatihah.

.:. SyazMaa .:. said...

sgt insaf rasanya... sedeh btl ;(

Mayiskandar said...

Miss Lynda : akak insaf...from now on akak akan berusaha menjadi isteri yg solehah...

Dak Pink : Takziah jugak dari akak utk ita...

Maa : tu lah...akak terus termenung..insaf sesgt rasenye...

~emma~ said...

ermm tak terkate bile dpt tau berita nie.. skrg tgh amalkan tiap mlm sblm tido mntk maaf dgn en.suami dulu.. :)

::studio_FARUQ:: said...

al-fatihah untuk kak ita..semoga roh suaminya dicucuri rahmat...amin.

Mayiskandar said...

emma : tu la...kite ni hanya pinjaman semata2...x tau ble akan diambil semula.

ku Bukan Aku :Semoga Ita tabah...Amin

ann @ hatiberbunga said...

alfatihah utk suami ita..

mmg masa dgr berita tu, sentap jugak la hati ni. n sama dgn mai.. mula la duk terbayang2 yg bukan2 klau lah jadi kt kita.. bleh ke x kita survive. huhu..

Mayiskandar said...

ann : tu la..sgt takut...bukan ape...takut kite x dpt teria kenyataan itu..