"Saturday Is No Plastic Bag"


Hari sabtu lepas saje je pegi Jusco Midvalley coz kakak aku kate skrg nih sume shopping centre tgh Mega sale. Pegi sane pon bukannye nak shopping gile2 cuma nak cari baju utk Farish jer. Peel Farish skrg nih adalah mesti kene pakai baju jalan klu nak pegi taska. Abis sume baju jalan dia aku terpaksa sorok, sampaikan nak tido pon nak pakai suar jeans gak.
Atas permintaan Farish nak suar jeans panjang, maka ibu dan ayah pon berkobar2 nak cari suar jeans panjang. Sebelum nih aku biase belikan suar jeans ¾. Dah besar dah kot, tu mintak aku beli suar jeans panjang plak. Dah la ramai giler org kat sane, maklumlah sume orgkan baru dapat gaji makanye haruslah g shoppingkan.
Dah puas round  n belek2 baju Farish maka aku dgn bangganye pon pegila kaunter nak bayar. Dah lame gile queue sampaila turn aku. Pas bayar sume, cashier tu pon kate, “Hari nie xde plastic bag ek”. Aku pon terpinga2, pastu nmpk satu signboard kat meja cashier tu “SATURDAY IS NO PLASTIK BAG”.  Aku pon ckpla, “Ooo yeke takpela”, tp dlm ati membebel la gak apsal ko x bg plastic camne aku nak bw baju2 nih. Pastu terus angkut baju2 Farish tuh. Jenuh gak bw kulu kilir. Nak pegang Farish lagi. Agak hangin gak la aku aritu. Sebelum tuh beli Big Apple Donut pon diorg x bagi bag plastic.
Camner aku boleh x perasan yg setiap hari sabtu Selangor telah mengisytiharkan tiada plastic bag akan diberikan kpd pelanggan utk mengurangkan penggunaan plastic bag dan 20 sen akan dikenakan atas permintaan plastic bag. So, sume customer digalakkan membawa bag sendiri. Nmpk sgt ketidak’alertan’ aku dan nmpk sgt yg aku nih kurang bersoping sbnrnye…hehe…klu x mesti aku tau yg every Saturday is no plastic bag. Tak nak mengalah lagi tuh, ngaku je la yg aku mmg x alertJ. Padan muke aku…haha
Sebelum nie bile  bershopping kt Giant  xdela pulak klu beli brg , diorg x bg plastic bag. So tu yg xde kesedaran nak bw beg sendiri.  Yg aku tau skrg nih Jusco n Tesco n bbrp shopping kompleks lain yg still mengamalkan kempen No Palstik bag nih. Tp ada juga tmpt lain yg aku tgk ada sign “No Plastik Bag’ tp cashier still bagi palstik bag. Mayb ada customer yg bising kot. Nak nak customer yg x alert cam aku nih…hehe
Nie ada la sikit info pasal plastic bag yg aku google :
Tahukah anda?
  • Empat ke Lima trillion beg plastik di buat setiap tahun.
  • Dari 100 trillion beg plastik, hanya 1% sahaja yang di kitar semula.
  • Beg plastic tidak akan terhapus tetapi ia akan mengecil akibat perubahan suhu.
  • Beg plastic sering disalah ertikan sebagai makanan kepada hidupan laut. Bila dimakan, ianya boleh menyebabkan masalah penghadaman dan tercekik.
So jagalah alam sekitar anda. Kurangkan penggunaan bag plastic. Yang penting setiap hari sabtu klu rase2 nak g soping tuh bw la non woven bag ke atau ape je la supaya korang x terpinga-pingan macam aku yg tak alert nih. Nie adalah lesson utk diri sendiri nih.

2 comments:

.:. SyazMaa .:. said...

owh... ye keeeeeeee... baru tau gak ni... hurm....

Mayiskandar said...

Maa : samela ngan akak Maa..nmpk sgt kiter ni tak alertkan...hehe