Al-Fatihah...Syafia Humairah Sahari

Membaca kisah kematian Syafia Humairah, 3 thn yang sedih+tragis+kejam akibat mangsa penderaan kekasih ibunya sendiri buat aku termenung seketika…kejamnya manusia zaman kini…tidakkah ade langsung sifat kemanusiaan walau secebis dalam diri mereka…Hampir sebaya kanak-kanak malang itu dengan anak aku Farish…

Seriously, lepas je baca berita tu dlm paper metro ari sabtu, aku jadi sangat emosional…x tau apesal…sampaikan dlm tido pon aku still teringat citer tuh n x semena2 air mata aku mengalir….aku citer kt husband aku n dia kate aku emosional sgt…Yes…aku mmg emosional..I admit that…but 4 d certain things n part la. 

Sampaikan aku bleh wat pesanan penaja yg aku rase cam buang tebiat kt husband aku, “Abg klu kite xde, abg bagila Farish kt nenek @ atuk jaga. Kita x nak org lain jaga coz emak @ ayah tiri @ sesaper je x kan same dgn ibu n ayah kandung @ darah daging sendiri. Tak kan same dan x pernah sama sampai bile2”. Husband aku buat muke pelik n marah coz aku ckp yg bukan2… hehe… aku klu tgh emo mmg camtu..

Berbalik pada citer asal…Ape dah jadi dengan mykt zaman sekarang? Yang mendera satu hal…org mcm ni bleh dikategorikan mcm binatang…xde otak…x tau perkataan hina yg macammane aku nak klasifikasikan. Rase cam nak bagi pelempang pulang balik Alex je kt dia…x pon rejam sampai mati…sabar…sabar…Yg menjadi mslhnye, tergamak puluhan saksi yg nmpk Syafia didera, disepak, diterajang, dipijak kepala dan entah ape lagi tah hanya melihat saja kejadian itu dengan alasan diugut oleh manusia xde otak tuh supaya jgn masuk campur hal keluarga dia.


Come on la!!!....be realistic hokey!!!...Apakah dengan hanya tgk saje mampu menyelamatkan Syafia yang malang tu… adakah puluhan saksi tu berharap yg budak berumur 3 thn tu mampu utk bangun mempertahankan diri dia? Apalah daya n kudrat budak 3 thn klu nak dibandingkan dgn tenaga org lelaki berumur 28 thn….walaupun Yafia tu anak dia sendiri dia xde hak utk buat ape saja dekat budak tuh apatah lagi klu bukan darah daging sendiri…Sikap mykt sekarang adalah x mahu jaga tepi kain org lain….hal engkau hal aku…aku x mau masuk campur…mungkin hal sebegini x terjadi dlm keluarga kita…jadinya kita x ambil pusing walaupon terjadi kepada anak jiran sebelah rumah kita.

Aku bukan nak memihak atau menyalahkan sesiapa. Memang dah ajal Safia meninggal dlm keadaan yg sgt sadis. Itu bahagian dia…cumenye aku terkilan sgt dgn sikap mykt masa kini…mungkin org akan kate bende tu x jadi depan mata aku, so aku bleh kondem mcm2…whatever…it just luahan hati from deep inside my heart…Semoga arwah Syafia bersemadi dengan tenang dan dicucuri rahmatNya…AMIN

0 comments: